måndag 12 juni 2017

Venedig, del 2


Del 2 kommer handla om den Internationella Konstbiennalen. I år är det den 57:e Konstbiennalen. Första gången jag var här och såg den var 1966, som 15-åring. Det är stort nu, men då var det ännu större för mig.
Jag har varit en gång till i Venedig, men det var 1985 och


då hade jag de här två sötnosarna med, som inte var så intresserade av konst. Då var Per nästan 5 år och idag fyller han 37!


Här har vi kommit in på Giardini-området och jag var jätteglad! Det blir några smakprov på vad vi såg.


Vad har textsnuttar på en utställning att göra?


Så här blev tavlan i sin helhet. Riktigt raffig om du frågar mig! Mc Arthur Binion (USA) har skapat verket.


Konstnärinnan Senga Nengudi (USA) har använt strumpbyxor, som en del av materialet i sin installation. Det här är bara en del av verket.


En hel stor vägg var täkt av figurer i en här stilen. Riktigt häftigt! Jag missade namnet på konstnären, men mina tankar gick direkt till Ruth i Torsdagsgruppen, som har hittat en stil åt det här hållet.


Kaffe och macka-paus blev det i det här fiket. Visst var det läckert! Som en installation det också!


Det här fotot är från svensk-norsk-finska paviljongen. Stycken av stora kablar imponerade inte på mig. Festligt med träden som växte igenom taket på paviljongen.


En del konst är mer färgrik än annan, men där fantasin också ska fram.
 

Vid Österrikes paviljong fanns en lodrät lastbil, som också var ett utkikstorn. Jag vilade benen medan Lennart kollade omgivningen där uppifrån.
Vi tittade igenom de andra paviljongerna också innan vi gick vidare till Arsenale-området. Det var tidigare ett marint område, så där var stora öppna lokaler.


Om man har en massa skor till övers, kan man alltid fylla dem med jord ock växter och får då en annorlunda installation.


Det här var en stor typ speldosa, som gick upp och ned över en vägg och samtidigt fick jag intryck av att mönstret ändrades på väggen! Anri Sala från Albanien, men som verkar i Tyskland, har skapat utsmyckningen


Naufus Ramirez-Figueroa från Guatemala, men som lever i Berlin, hade skapat en installation, som också var ett  i min tolkning "tält för meditation och eftertanke".


Rina Banerjee från Indien, men som lever i USA, använde ljus och skuggor i sina konstinstallationer.


Någon hade samlat på sig en mängd med kasettband och gjort den här stora tavlan!


Den här färggranna hörnan föll mig på läppen!


Den här stora ljusa salen med sina guldknappar var en av mina favoriter. Härlig kontrast till byggnadskonstruktionen.


Ingången till ett rum bestod av en jättehand!


Yee Sookyung från Korea har byggt upp detta av bland annat vackra porslinskrukor. Otroligt imponerande och vackert!


Det var många som jobbat med textilier. Här går min fantasi till en 80-tals klänning.
Jag tyckte hela fotot blev som en installation, där tjejen med jeansfransarna och skuggorna från henne blev en del i helheten.
Efter ytterligare en stund valde vi att lämna konstverken och


gick ut i solen. Bakom tornen är det fortfarande ett aktivt marint område, så dit fick vi inte tillträde.

9 kommentarer:

Matts Torebring sa...

Detta var verkligen konst. Förstår om du blev tagen av det.

BP sa...

Helt underbart!!! De flesta konstverken var helt suveräna och inte minst annorlunda och vågade. Förstår att du trivdes där. Tack för att jag fick åka snålskjuts här;-)

Husbilen-Ellen sa...

En del sa mig förstås ingenting, annat var kul och en del verk fick igång min fantasi och känslor!

Husbilen-Ellen sa...

En härlig upplevelse!

Husbilen-Ellen sa...

Det blev en lång promenad med mycket upplevelser. Kände mig som tonåring på nytt!

Lennart och hans tankar sa...

Tråkigt med skadan.
Kryapådighälsningar till namnen!

Kram

Ama de casa sa...

Verkligen blandad konst! Och skojig :-) Gillade dom många idéerna och färgerna :-)

Husbilen-Ellen sa...

Framfört. Vi får ses senare.

Husbilen-Ellen sa...

Verkligen härligt att se!