lördag 3 juni 2017

Promenad runt Åbackarna


I går förmiddag var det en del praktiska bestyr och sen dags att laga lunch, men sen vi ätit smet jag iväg hemifrån några timmar.
Jag gjorde ett stopp vid Hörsalsparken och fotade de vackra lila aliumlökarna, som blommade fint.


Jag fortsatte ner över Holmentorget och gick sen Kvarngatan. Byggnationen går fort framåt. Jag hörde inte  några svenska röster, men väl en massa polska. Betongelement lastades av från en polskregistrerad lastbil och andra tog emot. Fördelen är väl att det inte blir språkförbistringar, samtidigt funderar jag på om företagen konkurrerar på samma villkor?


På Norra Grytsgatan finns mitt favorithus vad gäller torn! Statyn på Moa står framför huset.


Det var en skön eftermiddag och många passade på att fika vid Färgargården. Jag fortsatte förbi och


och hade målet inställt på Rhododendrondalen, med en massa olika sorter.


Det blir ett smakprov av vackra blommor!


Blommorna har så fina "ansikten" med pampiga ståndare och pistiller!


Blommorna gjorde sig bra mot den blå himlen också!


Det finns en gul och orange avdelning, där blommorna är mindre men doftar mer.


En del buskar är överblommade och andra är knoppiga.
Har du inte varit här, så kan jag rekommendera ett besök!


Jag hade tänkt vända hemåt, men det var så fint att jag valde fortsätta  mot Femöresbron. På flera ställen utefter Motala ström finns det planteringar med lökar och perenner. Här är det åter en sorts alium, som blommar.


I en trädgård i närheten blommade hundkex och klint. Vackert tillsammans!


Femöresbron är avstängd för reparation under hösten 2017. Brostugan med sina planteringar ligger vackert i grönskan på andra sidan strömmen. Jag fortsatte ut till Riksbron och sen in till Folkparken.


Gullregnet var intensivt gult och insekterna trivdes! Nedanför rinner strömmen genom industrilandskapet.


En närstudie.


När jag kom till Bergsbron syntes byggkranarna vid Kvarngatan, framför ligger huset Katscha. Jag gick in till Stadsmuseets park och satt en stund och njöt av utsikten.


På hemvägen gick jag genom industriområdet. Det här ett av mina favoritmotiv. Jag gillar "vattenfallet", som jag tagit en mängd gånger i olika ljus.

12 kommentarer:

Matts Torebring sa...

Naturen och alla blommor är helt fantastiskt. Fina bilder!

Husbilen-Ellen sa...

Tack! Det är så fint i vårt Sverige!

Lennart och hans tankar sa...

Vackert nu!

Ama de casa sa...

Vilken härlig och blomstrande promenad! :-)

Ingrid sa...

Så vackert det är i Norrköping, i alla fall när man får se det via din kameralins. Rhododendrondalen skulle jag vilja ströva omkring i länge, länge.
Ha en fin pingstdag!
Kram, Ingrid

JoY sa...

Härliga blomsterbilder från Norrköping, tack.
Kram

Husbilen-Ellen sa...

Härligt!

Husbilen-Ellen sa...

Så fina syn- och doftintryck nu!

Husbilen-Ellen sa...

Kommer du hit Ingrid, vill jag gärna visa dig runt!

Husbilen-Ellen sa...

Det är en otroligt vacker tid nu när alla blommor kommer!

Rolle o Carina sa...

Fina sommarblommor ni fångat!

Underbar årstid nu....

Anonym sa...

SVERIGE är FANTASTISKT också ;-)