söndag 25 september 2016

Kulturnatten 2016 i Norrköping


För oss blev Kulturnatten en dagsrunda mellan kl 11 och 17. Vi besökte ett antal gallerier. Här några av Arne Anderssons alster, de tre övre, i tillfälliga lokaler hos f.d. Skandia-biografen.


Mästerkocken Peter Ölander ställde ut sina kock-motv i en lokal på Drottninggatan.


Till lunch testade vi bosniska piroger med fyllning av spenat och pumpa på biblioteket. Jättegott!


En hel del folk i rörelse och mer ska det bli.


Vi tittade på konst i Konstforum, men inte riktigt min smak.


Det var mycket folk i Gubbens trädgård. Vi gick vidare och


tittade på ångslupen Moa af Norrköping.


Kaffepaus med gott hembakat bröd blev det på Hemgården.


Vi tittade in i det äldsta lilla huset på Saltängsgatan med anor sen 1700-talet. Härifrån drevs ett häståkeri fram till 1950-talet.


På övervåningen har Börje Evert Hjort galleri.


Vi tog oss bort till de gamla industrihusen vid Motala ström.


Där ställde bland andra Veronica Granberg ut.


På hemvägen gick vi igenom Knäppingsborg och vi tittade på Elinor Åmans tavlor. Ett annorlunda grepp med akryl och sprayfärg. Hon fick fram ett fint djup.
Så gick vi hem och jag tog en tupplur. Det suger med alla intryck och rädslan för att någon ska komma för nära och komma åt min arm och axel.


Strax före klockan 22.00 gick vi till Hedvigs kyrka och lyssnade på en konsert med Ulf Telin på orgel och Fredrik Ingå på flygel och synthesizer. De spelade bland annat Bach, Grieg, Björn J:son Lind, Star wars. En mäktig avslutning på en bra dag!

Norrköpings orgelvecka anordnas 9 - 16 oktober. Till orgelveckan bjuds profiler i världsklass in såväl som lokala organister och det hålls föreläsningar med tema orgel. Se program

16 kommentarer:

Lennart och hans tankar sa...

Minns när Peter öppnade restaurang, där var man en del!

Husbilen-Ellen sa...

Hemgården ligger på Saltängsgatan 7, inte långt från Drottninggatan och Karl Johans park.

Husbilen-Ellen sa...

Det var ett fint ställe och även hotell President, när hn hade det tillsammans med sina döttrar.

Lennart och hans tankar sa...

Där bodde jag en hel del!

Matts Torebring sa...

Detta måste ha varit höjdpunkten, för en konstnär som dig. Själv hade jag nog fikat mig mätt och sedan satt mig i kyrkan.

Husbilen-Ellen sa...

Bägge två ställena är fina och hade digert program.

Ingrid sa...

Så fina bilder från kulturnatten!
Kram Ingrid

BP sa...

Visst är det konstigt att man kallar det här eventet för Kulturnatten när det äger rum mitt på dagen. Vi hade ett liknande evenemang här i Täby förra helgen, men det var inte ens i närheten av Norrköpings event. Helt suveränt ju!

Många konstnärer som ställde ut och många fina verk tycker jag. Gillade speciellt konstnärens tavlor i första bilden och så den gula tavlan som inte var i din smak. Med andra ord - det fanns verkligen något för alla där!

Anki sa...

Fina bilder från ert besök på Kulturnatten ... tack, tack! Jag var barnvakt hela dagen och på kvällen känns det tråkigt att åka hemifrån.
Ha det gott!

Kors och Tvärs sa...

Trevligt att gå omkring och kika på lite olika stilar
Spännande med mat från andra länder

Dessan sa...

Fint gammalt gult hus o gofikat skulle man ha fått smaka på:) Förstår absolut att du är rädd om din arm och axel...sen tror man att alla ska gå o stöta i en hela tiden...så är det för mig också när jag fixat ryggen. Hoppas du mår bra med armen ändå. Kram

Husbilen-Ellen sa...

Tack! Det var så många olika fina aktiviteter.

Husbilen-Ellen sa...

Kulturnatten börjar kring 11 på förmiddagen och håller på till efter midnatt. På kvällen tar musik och teaterprogrammen över, men då är det mer folk som druckit i rörelse och i år vågade jag mig inte ut med min onda axel.

Husbilen-Ellen sa...

Det är en trevlig tillställning. Förra året var vi barnvakt i Linköping.

Husbilen-Ellen sa...

Det finns aktiviteter för alla intressen. Jag gillar gallerirundan, men det finns mycket annat också. Alltid kul att testa olika maträtter.

Husbilen-Ellen sa...

Tack, det går framåt, men väldigt sakta. Vi har mycket fint i Norrköping!